FANDOM

Windhelm är en stor stad i Eastmarch, som ligger nära Dunmeth Pass till Morrowind i nordöstra Skyrim.

Ligga nära kusten på mycket norra spets Eastmarch är Windhelm en extremt kall stad och ofta upplever snöstormar. Huvudporten kan bara nås genom att korsa en lång stenbron över White River. Jarl av Windhelm är Ulfric Stormcloak, som är bosatt i Palace of the Kings. Windhelm är hem till Stormcloak revolt, så de flesta människor i staden stödja dem i inbördeskriget. Delvis på grund av detta, är anti-främmande känsla vanligt i staden från Nord majoritet. På grund av Stormcloak närvaro, inte Windhelm inte överensstämmer med den kejserliga förbudet mot Talos dyrkan och har ett tempel av Talos i staden.

Templet och inn ligger längs huvudgatan i Windhelm i Stone Quarter. Den äldsta delen av staden kallas Valunstrad, vilket betyder "Avenue of Valor" i gamla Nord språket, och innehåller palatset och flera bostadshus.

På grund av dess närhet till Morrowind, Windhelm innehåller också en betydande population av Dark Elves, som sökt skydd i Skyrim efter utbrottet av Red Mountain. Dark Elves är begränsade till en trång slum under resten av Windhelm kallas grå kvarteren, tidigare känt som Snow Quarter. Älvorna är inte häftigt förföljda, men de lokala Nords är misstänksamma och utåt främlingsfientlig och Ulfric Stormcloak blundar till sin belägenhet. Argonians fylla även Windhelm, men får inte in i själva staden och tvingas leva och arbeta i hamnen utanför stadsmuren. Brunwulf Free-Winter, en supporter av både Argonians och Dark Elves, anser att Argonians måste förbli utanför staden bara för sin egen säkerhet.

Windhelm har en utomhusmarknad i Stone Quarter. Niranye driver en allmän varu stall, Aval Atheron säljer färskt kött, och Hillevi Cruel-Sea säljer producera. Marknaden har också en hemlig enchanter bakom Niranye stall.

Slumpartad wiki