FANDOM

Whiterun är en stor stad som ligger i centrum av Skyrim, nordväst om halsen av världen, det högsta berget på hela kontinenten Tamriel.

Huvudstad Whiterun Hold, Whiterun centrala läge gör det provinsens stora kommersiella nav. Det centrala läget gör det också en viktig strategisk punkt i inbördeskriget mellan Imperial Legion lojalister och Stormcloak rebeller, som kontroll av Whiterun Hold ger tillgång till alla de omgivande områdena. Initialt Whiterun nominellt linje med The Empire, men Jarl Balgruuf the Greater, verkar bry sig mer om människorna i Whiterun än endera sidan av konflikten, och så last är effektivt neutral.

Whiterun består av tre distrikt ordnade i skikt och förbinds med trappor. Plains District är den lägsta och innehåller alla affärer, stadens marknadsplats, värdshus, och några bostäder samt vid stadsporten. The Wind District är den största bostadsområde; dess mer viktiga byggnader inkluderar tempel Kynareth och Jorrvaskr, högkvarter av följeslag. The Cloud District är platsen för Dragonsreach och är den högsta punkten i Whiterun.

Lokala företag och tjänster i Whiterun inkluderar: Warmaiden smedja och vapenaffär, The Drunken Huntsman krog och jakt leverans butik, Belethor's General Goods, Arcadia's Cauldron alkemi butik och The Bannered Mare inn. Jarl palats, Dragonsreach, är centrum för politiska frågor och brottsbekämpning, bostäder Dragonsreach Dungeon nedan. Jarl domstol guiden Farengar Secret-Fire bor också här och har trollformler och förtrollande förnödenheter till salu. Han kan också lära dig grunderna i förtrollande.

Följeslag är baserade i Whiterun, som staden själv ades och expanderades runt sin mjöd hall, Jorrvaskr. Den Skyforge bearbetas av den största smed i Skyrim, Eorlund Gray-Mane, som förfalskar vapen och rustningar för följe. Denna gamla smedja föregår även Jorrvaskr och sägs av Eorlund att producera den finaste stål finns någonstans i Tamriel.

Slumpartad wiki