FANDOM

Tamriel, även känd som Taazokaan i Dragon Språk och Arena, är en kontinent i världen av Nirn i planet för Mundus. Namnet "Tamriel" betyder "gryning skönhet" i Aldmeris och "Starry hjärta" i Ehlnofex. Tamriel är hem för olika raser och sport flera klimat, från tundran till öknen. Kontinenten är uppdelad i nio olika geografiska regioner eller provinser:

  • Cyrodiil är centrum och huvudstad i riket, och hem för Imperial ras.
  • Black Marsh är träsk till sydöstra Cyrodiil, hem till Argonians.
  • Elsweyr består av öknar och djungler söder om Cyrodiil och är hem till Khajiit.
  • Hammerfell, en sunbaked region nordväst om Cyrodiil, är hem till Redguards.
  • High Rock, en feodal lapptäcke av små baronies och stora stadsstater norr om Hammerfell, är hem till bretagnarna.
  • Morrowind, en varierad region nordost om Cyrodiil, domineras av ön Vvardenfell och dess vulkan. Den Dunmer kallar denna provins hem.
  • Skyrim, en snöig provinsen bergskedjor och floddalar norr om Cyrodiil, är hem till Nords.
  • Summerset Isles hänvisar till flera öar i sydväst om Cyrodiil över Abecean havet. Det är hem till Altmer.
  • Valenwood, ett tätt skogsområde söder om Cyrodiil, är hem till Bosmer.

Dessutom är stadsstaten Orsinium hem till Orcs. Tidigare finns i High Rock, Orsinium har aldrig officiellt erkänd som en fullfjädrad provins och raserades två gånger genom arméer av andra raser. Dess tredje inkarnation ligger i bergen mellan Skyrim och Hammerfell.

Medan alla Tamriel en gång förenas under riket, i början av det tredje århundradet av den Fjärde Era Empire består endast av Cyrodiil, High Rock, och Skyrim-med Skyrim fortsatta lojalitet ifrågasatts.

Slumpartad wiki