FANDOM

Den Sheogorad är en vild havs provins bestående av cirka 28 öar utanför den norra kusten av Vvardenfell, Morrowind. De höga pelaren liknande bautastenar karakteristiska för området resulterar också i hundratals stenar, antingen bara utsatt, eller ligger strax under ytan, vilket gör marin navigering nästan omöjligt. Den enda tillgängliga porten, Dagon Fel är på huvudön i skärgården, nås med lister regionen och kommer från norr.

Sheogorad är politiskt allians. Dess avstånd och det är svårt att resa uttrycker det utom räckhåll för de flesta av dagens stora hus, trots det stora antalet gamla Velothi byggnader, Dwemer ruiner och Daedric helgedomar genom regionen, och längs den norra kusten av fastlandet, vittnar det faktum att detta inte alltid var fallet. Men för närvarande är Sheogorad ett hemsökt region, full av trollkarlar, vampyrer, häxor och Daedra dyrkare.

Hamnstaden Dagon Fel är den enda verkliga bosättningen i regionen. Dess befolkning är mycket hårdare Nord än de flesta av Vvardenfell, en del av arvet från att sjöfarande folk. Medan Dagon Fel är det enda stället i regionen som har alla leverantörer är huvudsyssla av invånarna sophantering i de lokala ruiner, som sträcker sig in i själva staden. Huvuddelen av den Dwemer ruin av Mzuleft är söder om staden, åtskilda av väggar och en brant bergskedja, men Dwemer torn och ruiner är nästan en del av den östra staden, och sträcker sig till ön i norr.

På långt söder om huvudön, även kallad Sheogorad, är den gamla fäste Rotheran, öppet bebos av en bandit gäng som förra rapporten. Det finns många grottor i området, och flera kryptor, även om många är bebodda av andebesvärjare eller vampyrer, och det är känt för att vara en plats för tillbedjan besöks av Orcs någonstans på den västra delen av ön. Den lilla Shuran Island kan hittas utanför södra kusten av huvudön, väster om Rotheran.

De omgivande öar är mycket samma: hålor banditer, trollkarlar och vampyrer. Det finns två mycket stora Daedric helgedomar: Ald Daedroth till Fjärran Östern, och Assurdirapal på en lång ö i den västra delen av kedjan, som också innehar betydande Velothi ruin Ald Redaynia.

Medan många platser i hela denna region ges över till profana, de döda, och dödliga, är Sheogorad också känd för sina religiösa mystiker, och hermitages på öarna är vanliga. De norra öarna i synnerhet är platser för reträtt, eftersom krafter "mörker" verkar mer benägna att leva på öar närmare fastlandet. I själva verket, en nordlig ö innehåller Sanctus Shrine, den plats där den nuvarande Archcanon Saryoni gjorde sina betraktelser och skrev hans berömda predikningar.

Slumpartad wiki